Kunststof aanrijbeveiliging
Bescherm je voertuigen en je infrastructuur met kunststof vangrails
Kunststof aanrijdbeveiliging is een beschermend systeem dat de impact van botsende voertuigen op gebouwen, machines en andere infrastructuren opvangt en verdeelt. Deze stevige maar flexibele elementen verminderen de schade aan zowel het voertuig als het gebouw en beschermen mensen tegen letsel. Kunststof aanrijdbeveiliging zie je vaak in magazijnen, parkeergarages, fabrieken en andere industriële omgevingen, zowel binnen als buiten.
Met meer dan 15 jaar ervaring in het verkopen, het plaatsen en het herstellen van aanrijbeveiliging is Vangrails Sanders jouw expert op het vlak van kunststof stootbeveiliging. We bekijken graag samen de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie om vervolgens een voorstel op maat uit te werken. Heb je vragen? Een project op maat? Een extra snelle levering? Neem contact met ons op. We helpen je graag vooruit.
Zo werkt kunststof aanrijbeveiliging
Kunststof aanrijdbeveiliging bestaat uit dwarsliggers, die met palen verankerd zijn in de ondergrond. De verende palen zorgen ervoor dat de constructie probleemloos 20 centimeter naar voor en naar achter buigt. Die elastische vervorming vermindert de krachten op de palen en de ankers. Bovendien vervormen ook de gele dwarsliggers, wat opnieuw een gunstig effect heeft op de krachtwerking én de kleinere fysieke shock voor de chauffeur.
Jouw kunststof aanrijdbeveiliging samenstellen
Vangrails Sanders biedt een stevig, modulair systeem van kunststof aanrijbeveiliging aan. Hiermee realiseer je een hele resem aan constructies. Je kiest zelf onder meer het aantal liggers, de hoogte, de paalafstand afhankelijk van het type voertuigen en hun snelheden, en of je een leuning of extra vorkenbescherming nodig hebt.
De palen zijn beschikbaar in 2 hoogtes:
- 610 mm
- 1200 mm
De basis is steeds een degelijke en flexibele buis van 200 mm diameter zodat de impact van een voertuig wordt geabsorbeerd. Dankzij de extra UV-stabilisatoren in de gele schil kunnen we een kleurbehoud garanderen tot 4 jaar bij buitengebruik en 10 jaar bij binnengebruik. De zwarte kern is enorm stabiel tegen UV straling en zorgt voor een lange levensduur.
Voor de palen met hoogte 610 kan men op lagere hoogtes nog een extra buis van diameter 200 mm toevoegen zodat het ‘sta-plankje’ van een stapelaar tegen de buis kan botsen op een hoogte van 200 mm. Een andere mogelijkheid is dat de onderste buis op de beton ligt waardoor de vorken worden tegengehouden.
De zwaarste uitvoering bestaat uit 3 liggers netjes boven elkaar.
Bij de langere palen treft men nog meer mogelijk combinaties aan:
-1 ligger centraal diameter 200 en 2 dunnere liggers als handleuning
-3 liggers diameter 200 mm voor zware impact
-2 liggers diameter 200 mm met ligger op de grond en 2 dunnere liggers bovenaan
De bevestiging van zowel de dunne als de dikke liggers gebeurt met dezelfde bevestigingen wat het aantal onderdelen minimaliseert en montage vereenvoudigt.
Daarnaast kunnen we ook naadloos overgaan van de ene verharding naar de andere.
Beperkt aantal onderdelen
De dwarsliggers zijn ongeveer 4 meter. Dankzij die grote lengte verdelen ze de impact beter over de diverse palen. Bovendien zijn ze voorzien van de nodige gaten voor beide paalafstanden. Dat beperkt aantal koppelingen draagt bij aan de vlotte montage. We hebben zelfs gedacht aan een dilatatievoeg, zodat ze bij temperatuurverschillen tot 30°C probleemloos uitzetten en inkrimpen.
Ook handig: onze montageploegen passen de lengtes aan op de werf. Je hoeft dus niet te vrezen voor lange wachttijden om de buizen te bewerken.
Basisonderdelen
- Verende paal: 610 mm, met drukplaat en 2 betonschroeven
- Ligger: diameter 200 mm, ca 4 m lang
- Koppelbouten: 4 stuks tussen 2 opeenvolgende liggers
- Verbindingsbout: 1 bout per paal per ligger
- Koppelbus type 160 en koppellat (reeds geassembleerd met de ligger)
- Rode inslagdop op uiteinde
Optionele afwerkingsstukken
- Zwarte mof tussen 2 opeenvolgende liggers
- Inslagdop voor sleufgaten
- Overkapping paalvoet
De voordelen van kunststof aanrijdbeveiliging
Kunststof aanrijdbeveiliging is een specifieke vorm van aanrijbeveiliging. Traditionele vangrails van staal, inox of hout bewijzen absoluut nog hun nut om mensen en machines te beschermen en structuur te creëren. Toch bieden ook deze kunststof oplossingen verschillende voordelen:
- Het kunststof is licht en robuust, roest of corrodeert niet en is chemisch resistent.
- De geel/oranje kleur maakt hen esthetisch aantrekkelijker en doet hen meer opvallen.
- Ook bij aanrijdingen met hoge snelheid erg veilig en impactbestendig.
- Hun absorberend vermogen garandeert minder schade aan de voertuigen, de aanrijbeveiliging en het gebouw.
- De afgeronde structuur zorgt voor minder verwondingen.
- Erg makkelijk in gebruik, montage (op elk type ondergrond, ook in asfalt of grond) en onderhoud.
- Standaard modulaire elementen worden snel geleverd en zijn eenvoudig te installeren.
Toepassingen van kunststof aanrijbeveiliging
Dankzij de vele voordelen vindt kunststof aanrijbeveiliging in steeds meer sectoren toegang. Dit zijn slechts enkele voorbeelden:
- Chemische fabrieken, olieraffinaderijen en boorplatformen: dankzij de hoge chemische resistentie heb je bij kunststof aanrijdbeveiliging geen gevaar voor oxidatie of corrosie.
- Voedingsindustrie: kunststof vangrails zijn uitermate hygiënisch en blijven flexibele in koudere temperaturen, wat hen geschikt maakt voor bijvoorbeeld koelcellen.
- Productiebedrijven: safety barriers of traffic barriers, bestaande uit enkele of dubbele rails, beschermen in fabrieken onder meer voetgangers en machines tegen botsingen met heftrucks.
- Distributiecentra: rekbeveiliging in de vorm van impactbestendige stootrails is essentieel voor het waarborgen van de veiligheid en de bedrijfsefficiëntie in deze hectische omgevingen. Met kunststof aanrijbeveiliging hoef je je geen zorgen meer te maken over instortende magazijnrekken, beschadigde laaddokken of gewonde medewerkers.
- Luchthavens: flexibele vangrails beschermen de loopbanden in terminals tegen aanrijdingen door elektrische karretjes, het bagagesysteem wanneer dat nog niet geautomatiseerd is en de geparkeerde wagens van passagiers.
De beste ondergrond voor kunststof aanrijdbeveiliging
Ons systeem is ontworpen en getest voor een betonvloer met dikte 18 cm. Enkel betonverharding is namelijk geschikt om te werken met ankers. Daarnaast bieden we een aparte grondsokkel aan, die je in elk type ondergrond (zoals asfalt of klinkers) verankerd, zonder een nadelig effect te hebben op de werking van de aanrijbeveiliging. Deze grondsokkels heien we hydraulisch in de ondergrond.